Fóti Motorbarátok Köre Történeti áttekintés
A Fóti Motorbarátok Köre 1995. februárjában alakult egy együtt motorozó baráti társaságból a visegrádi veteránversenyek hatására. Azon év július 28.-án a Pest Megyei Bíróság az 1989.. évi II. tv. 4. §.-ának /1/ bekezdése alá tartozó társadalmi szervezetként, a TE 133/95 szám alatt nyilvántartásba vette és bejegyezte. Alakuló létszám 11 fő. Elnök: Figler Albert. Céljaink között kiemelten szerepel a közlekedési kultúra és ismeretek fejlesztése, technikai történelmünk megőrzése, veterán járművek restaurálása és oldtimer események szervezése.
1995. szeptember 9.-én rendeztük Fóton első nemzetközi veterán gyorsasági motorkerékpáros versenyünket 46 fő részvételével, 2 osztrák versenyzővel. Ezután minden év szeptemberének első felében rendeztük versenyeinket, így ez hagyománnyá vált, a motoros élet már így számít ránk.
Tagjaink rendszeresen részt vesznek a hazánkban és külföldön tartott veteránjármű találkozókon és túrákon, szép eredménnyel. A motoros, veterános szaklapok rendszeresen tudósítanak rendezvényeinkről, írnak versenyzőink helyezéseiről. 1998. december 18. és 23. között a magyar motorkerékpár gyártás történetéről összefoglaló kiállítást rendeztünk 1920-tól napjainkig /Méray-Jap-től a magyar gyártású Solexig, valamint készülő típusok/ a fóti Vörösmarty Művelődési Házban. Ebben az évben MMSZ tagok (Magyar Motorkerékpáros Szövetség) lettünk, a fóti verseny a veterán bajnokság részeként bajnoki futam lett.
2000-ben a gyorsasági versenyt összekapcsoltuk egy helyi tájékozódási versennyel (péntek-tájékozódási, szombat-gyorsasági). A tájékozódási verseny kedvező fogadtatásától indíttatva ez év június 2-3.-án szintén rendeztünk tájékozódási versenyt, de már Észak-Magyarországi szinten (kb. 110 km), ahol veterán autók is indultak. Figler Albert klubvezető a Magyar Köztársaság Kupa veterán motorok részére kiírt bajnokságában az évi összesítésben OB III. helyezést ért el. A veterán motorok számára rendezett 24 órás megbízhatósági versenyen Kunmadarason Jován László és Pálinkás István tagjaink kategóriájukban első helyezést értek el. Azóta is rendszeresen veszünk részt a futamokon szép eredménnyel. Ezen évtől Galgamácsán is tartottunk veteránmotoros és autós találkozókat túraversennyel egybekötve, melyek nagyon népszerűek lettek.
Jelenleg a MAVAMSZ-nak Magyar Veteránautós és Motorkerékpáros Szövetség) vagyunk tagjai, Rendezvényeinkről a szaksajtó, napilapok, a körzeti televízió és esetenként egyes országos csatornák ( RTL Klub, TV2, Viasat) tudósítanak.
2003-ban a MAMS elnökségi beszámolójában a legsikeresebb veteránrendezvény szervezők között tartottak számon bennünket. Klubvezetőnk, Figler Albert abban az évben a veterán szakág tömegsport szekciójának vezetésére kapott megbízást a MAMS elnökségében. A MAVAMSZ elnöksége szintén igényt tart a munkánkra, tagságunkat 4 fő fogja képviselni a veteránminősítő szakbizottságban. Galgamácsán veteránmotoros és autós hegyi felfutó versenyt szerveztünk, melyre meghívtuk a Galgamácsán született többszörös motorkerékpáros bajnok Kurucz Györgyöt is. A futamot tiszteletére róla neveztük el a későbbiekben.
A MAVAMSZ 2004. márciusi közgyűlésén az elnökség tagjai közé választották Figler Albert klubvezetőt.
2004 augusztusában veteránjárműveinkkel a testvérvárosi program keretében Erdélyben, Balavásáron jártunk. Ekkor 1800 km-t motoroztunk.
2005-ben Szlovákiában, a Felvidéken és a Tátrában motoroztunk – ottani veteránmotoros barátaink meghívására – 2000 km-t. A Kunmadarasi hagyományos 20 órás megbízhatósági veteránmotoros versenyen csapatunk kategória első lett. Szeptember 9.-én pedig megrendeztük új helyszínen Fót-Dunakeszi között – mely minőségileg nagyságrendekkel jobb az előző pályánál (biztonság tekintetében is) – a XI. nemzetközi veteránjármű gyorsasági versenyünket. Ez évtől a motorkerékpárokon és autókon kívül harcjárművek és traktorok, teherautók is rajthoz állhattak. Októberben a FIVA (Nemzetközi Veteránjármű Szövetség) hazánkban rendezett kongresszusa alkalmából klubunkat kérték fel egy veterán motorkerékpár kiállítás megrendezésére.
2006-ban május 21.-én a Hungaroringen tartottunk késői majálist, mely minden érdeklődő számára ingyenesen látogatható volt. Júniusban Galgamácsán tájékozódási túraversenyt rendeztünk, a II. Zsugafutamot. A táv kb. 140 km volt, a Börzsöny legszebb részein.
Július végén Ukrajnában – a Magyar Állatorvosok Világszervezete veteránjárművekkel rendelkező tagjai invitálásának eleget téve – tettünk hosszabb túrát ( kb. 1800 km). Célunk volt az ukrajnai magyar kegyhelyek felkeresése (Munkács, Ungvár, Vereckei-szoros, stb.), valamint az ukrajnai magyar kapcsolatok és hagyományok ápolása. Legszebb járműveink egy részét a Közlekedési Múzeumban állítottuk ki, a Magyar Motorkerékpár gyártás történetét bemutató Maróti-féle kiállításon belül. Fóti veteránversenyeinket rendszeresen megtartottuk.
2009-ben a fóti pálya beépítettsége és az út minősége miatt Kisnémedi és Püspökszilágy között rendeztük az érintett Önkormányzatok támogatásával az I. Kisnémedi-Püspökszilágy Oldtimer menetpróbát.
Októberben Dabason az Önkormányzat felkérésére a Gyóni Beton 75. évfordulójára szerveztünk kiállítást és részt vettünk, illetve anyagilag is támogattuk az ott meghalt világhírű Eric Fernihough motoros világrekorder emlékművének avatását, melyre az angol Veteránszövetség is elküldte képviselőjét.
2010-ben felvállaltuk a tragikusan korán meghalt kilencszeres motorkerékpáros bajnokunk, Kozma Endre emlékének és sírjának gondozását. 2013-ban közadakozásból és az egyesület hozzájárulásából a Kozma Endre Emlékbizottsággal közösen új síremléket kívánunk állítani a farkasréti temetőben.
Rendezvényeinken a hangsúlyt alapszabályzatunkkal összhangban az oldtimer jellegű használatra kívánjuk súlyozni, tehát a járművek minél tökéletesebb állapotmegóvására törekszünk, melybe nem tartozik bele a rendszeres verseny jellegű használat.
Eseményeinken lehetőséget kívánunk nyújtani, hogy a veteránjármű tulajdonosok féltett ritkaságaikat biztonságos körülmények között, közúton is bemutathassák a nagyközönségnek. Alkalom nyílik arra, hogy az ifjúság is belekóstolhasson szüleik, nagyszüleik világába s működés közben csodálhassák meg a korabeli technika hétköznapjait is, valamint néhány speciálisan a versenypályák számára épített korabeli verseny motorkerékpár is bemutatásra kerülhessen.
A jármű eredetiségét és állapotát, restauráltsági fokát (mivel ez nem roncs derbi), illetve azt, hogy az egyéb, igen szigorú közlekedésbiztonsági előírásoknak megfelel-e, a start előtti gépátvételi procedúrán hivatalos, bejegyzett versenybírók, szövetségi ellenőrök vizsgálják. Büszkén mondhatjuk, hogy versenyeinken még soha, egyetlen esetben sem volt baleset, a kirendelt mentő hál’ istennek dolgavégezetlenül tért haza.
Minden rendezvényünket az illetékes hatóságokkal engedélyeztetjük, rendőri és mentős biztosítással látjuk el.
Rendezvényeink célja országunk technikatörténeti múltjának, emlékeinek bemutatására alkalmas rendezvény meghonosítása, hagyománnyá tétele a kistérség településeinek összefogásával.
Felkészültünk arra, hogy ezeket a rendezvényeket a legbiztonságosabban és leggördülékenyebben vezessük le. Célunk, hogy sok tehetséges ember bemutathassa munkája eredményét, továbbra is megőrizhessük e technikatörténeti ritkaságokat, hogy Országunkon belül tarthassuk, s ne kerüljenek eladásra, vagy ne legyenek az enyészeté ezek a sokszor pótolhatatlan ritkaságok, illetve gyermekeink belekóstolhassanak a múzeumokon kívül testközelből, működés közben is a technika csodájába.
Tisztelettel: Figler Albert